2014 m. gegužės 2 d., penktadienis

Sostinė! Phnom Penh, Kambodža

Pnompenis – miestas pietinėje Kambodžoje prie Mekongo ir Tonlesapo upių santakos, šalies sostinė ir didžiausias miestas. Pnompenis buvo smarkiai sugriautas XX a. 8-ajame dešimtmetyje pilietinio karo metu, tačiau 9-ajame dešimtmetyje buvo atstatytas.
Tai vienas pagrindinių verslo centrų Mekongo slėnyje, gana gerai išvystyta transporto infrastruktūra (oro, geležinkelių, automagistralių). Didelis uostas, susisiekia su Pietų Kinijos jūra per Mekongo deltą Vietname. Pramonė: tekstilė, maisto apdirbimas, gėrimai. Miesto architektūra turi daug kolonijinės Prancūzijos bruožų, daug kultūros ir švietimo įstaigų. Yra buvusių Kambodžos vadovų rūmų, budistų šventyklų.

Ši sostinė, man paliko labai gerą įspūdį. Miests didelis - bet labai jaukus. Atvykusios čia su autobusu vakare, susiradom viešbutuką už 8$, kuris įsikūręs netoli senamiesčio, bei upės.
mūsų kasdieniniai naumų augintiniai, kas dieną - vis kiti :)
Palikusios čia daiktus, išėjome apžiūrėti sostinės. Nuvykome į parką, netoli nepriklausomybės paminklo, čia radome pilna sportuojančių žmonių, kas bėgioja, kas badmintoną žaidžia, o kas aerobiką sportuoja su treneriu, kurie tiesiog atsinešę muzikos kalonėles, veda aerobikos užsiėmimus. O šalia, žiūrim, eina  begalė  apsiginklavusių policininkų, žmonės vietiniai net nereaguoja į juos, o mum pasirodė tai labai keista:

kas sportuoja, kas kariauja :)

Paskui, sužinojom, jog sostinėje vyksta protestuotojų paradas, kuriam ir pasiruosė policininkai.
 riaušininkų tramdytojai žingsniuoja gatve

nepriklausomybės paminklas

Vėliau, nužingsniavome palei "Riverfront" parkelį iki naktinio turgaus prie upės, kuris pasirodė, kaip sostinei – labai skurdus. Atradome šį vakarą, naują vaisių/daržovę, nežinau net kaip pavadinus – lotosas. Tai lelijos žiedo branduolys, kuriame yra daug mažų, žalių vaisių, kurie yra valgomi, tik žinoma dar nulupti reikia. Skonis – kaip žali lazdyno riešutai.
Lotoso žiedai - pasirodo valgomi

Kitą dieną, pasiėmėm Tuk tuk‘ą už 16$, kuris visą dieną vežiojo po sostinės įžymiąsias vietas bei muziejus. Pirmiausia, nuvykome prie sostinės šventyklos, kuri pastatyta ant mažo kalno ir turi keletą sodų – Wat Phnom.
Wat Phnom šventykla

Po Ankorvato, tikriausiai jokia kita šventykla taip nebenustebins, taigi, gražu – bet greitai išvažiavome į muziejų. :)
   Pirmiausia, nuvykome į Killing Fields ( žudymo laukus), kurie yra atitolę nuo senamiesčio ~15km. Kelias duobėtas ir dulkėtas, nemažai atsitrankėme ir prisikvėpavome dulkių.
Primenu, jog kraupiausi Kambodžos istorijos metai:1975–1979, tai Kambodžą valdžiusio radikalaus komunistinio režimo nusikaltimo metai. 1975 m. pilietinį karą laimėjo ir į valdžią atėjo Raudonųjų khmerų vadovas Pol Potas. Šalyje prasidėjo genocidas prieš savo tautą. Įvairiais duomenimis Kambodžoje buvo nužudyta nuo 1 iki 3 milijonų gyventojų.
Masinio palaidojimo, 450 žuvusiųjų vieta
žuvusiųjų atsiminimui

Tarp metų 1975 ir 1978 daugiau nei 17.000 vyrai, moterys ir vaikai, kurie buvo sulaikyti ir kankinami šioje stovykloje Choeung Ek . Šiandien, Choeung Ek yra pastatytas paminklas , paženklintas budistų stupos ir yra pripildytas daugiau nei 5000 žmonių kaukolių, tai viena iš Kambodžos liūdniausių momentų istorijoje
medis, prie kurio buvo žudomi vaikai

Tai labai liūdna ir prasminga vieta, tikriausiai niekas negali likti abejingas. Taip pat, gan gerai organizuota, duoda kiekvienam ausines bei grotuvą, kuriame visa informacija, net vidury minios, gali likti su savo mintimis. Vaikščiojant po Killing Fields, galima rasti suoliuką po medžiu ir pasinerti į patirtį ir įsivaizduoti šį siaubą, klausant garso takelio.
išdėstytos lentynuose žuvusiųjų kaukolės

Vėliau, nuvykome į Tuol Sleng genocido muziejų. Tai buvusi vidurinė mokykla, kuri buvo naudojama kaip pagarsėjusio saugumo kalėjime 21 (S-21), kurią Raudonųjų Khmerų režimas nuo jo atėjus į valdžią 1975 metais iki jos žlugimo 1979 . Tuol Sleng buvo tik viena iš mažiausiai 150 vykdymo centrų šalyje ir daugiau kaip 20.000 belaisvių ten buvo nužudyti.
saugumo kalėjimas 21 (S-21)
Kalejmo kameros
Tuol Sleng genocido muziejuje yra tūkstančiai nuotraukų, kurios buvo raudonųjų khmerų aukos
aukos
Spintos alsuoja žmogaus kaukolėmis
kankinimo įrankiai
  Vizitas į Choeung Ek genocido centro ir Killing Fields buvo labai jaudinantis patirtis.... Jungtinių Tautų tyrimas pranešė, 2-3 mln mirę, o UNICEF apskaičiuota 3 mln. buvo nužudyti . Kaip rezultatas, Pol Poto (vadas) kartais apibūdinamas kaip " Kambodžos Hitleris " ir " genocido tironas ".

Taigi, šią liūdną istoriją baigėme...
Nuvažiavome iki Russian market (didžiausio turgaus sostinėje), TOBULAI! Skanų skanų avokadų shak‘ą , ice coffe (panaši kaip Vietnamietiška "Ca phe sua da“  ir noodle (makaronai) su daržovėmis. Gal buvom išbadėjusios po dienos, bet viskas taip buvo skanuuu. :)
mėgaujuosi vakariene turguje
Šiandiną, vakare, mes jau turim autobuso bilietus į Sihanoukville (Kambodžos paplūdimius). Taigi, Tuk tuk‘o vairuotojas nuvežė iki viešbučio, iš kurio pasiėmėme kuprines ir nuvažiavome į autobusų stotį.